söndag 8 november 2009

UPPDATERAD: Projekt PhoneMouse

Uppdatering: En video är väl på sin plats? =D


Nu är det nytt projekt på g. För ett tag sen skaffade jag en Nokia 5800, riktigt trevlig telefon för sitt pris. En av finesserna som finns i den är en 3d-accelerometer, vilket jag tänkte utnyttja till att fjärrstyra muspekaren på datorn min.

Som projektet ser ut nu så består det av en klientapplikation på telefonen, som skickar data från accelerometerns 3 axlar, och ett serverprogram på datorn som tar emot accelerometervärden och flyttar muspekaren. De flesta projekt som gör liknande saker kör via bluetooth men det saknar jag i min dator så jag kör istället via wifi.

Programmen är skrivna i Java, då jag stötte på en finfin Javaklass vid namn Robot. Via den klassen kan man skicka muspositioner och alla möjliga knapptryckningar till systemet. Det är dessutom ganska lätt att snabbt få ihop ett program som fungerar med Java.

Ett problem med användandet av Java för det här projektet är att min 5800 inte har inbyggt stöd för JSR-256 (Mobile sensor API). Det finns dock ett tillägg (i betastadie) att hämta från Nokia.

En av funderingarna som finns nu är exakt hur man ska utnyttja accelerometervärdena för att styra muspekaren. För tillfället testar jag att använda rotationen kring två axlar för att styra, vilket fungerar ganska ok men känns ändå inte helt naturligt. Tips är mycket välkomna!

(filer kommer givetvis snart)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar